2016|Fietsvakantie Pyreneeën 2015|Fietsvakantie Florence-Feldkirch 2014|Fietsvakantie Franse Alpen 2013|Fietsvakantie Andalusië/Spanje 2012|Fietsvakantie Rome-Jenbach 2011|Fietsvakantie Noorwegen 2010|Dolomieten 2009|Graubünden 2.0 2008|Livigno,Ortler 2007|Jungfrau 2006|Ortler 2005|Strass-Bolzano 2004|Graubünden 2003|St. Anton-Bernina 2002|Landeck-Bolzano
Fietsvakantie Noorwegen
Fietsvakantie Pyreneeën
Fietsvakantie Florence-Feldkirch
Fietsvakantie Franse Alpen
Fietsvakantie Andalusië/Spanje
Fietsvakantie Rome-Jenbach Route ideeën
Live verslag Route ideeën
Live verslag Etappe 1, Prags - Sennes Hütte Etappe 2, Sennes Hütte - Rifugio Cittá di Fiume Etappe 3, Rif. Cittá di Fiume - Passo San Pellegrino Etappe 4, Passo San Pellegrino - Schlernhaus Etappe 5, Schlernhaus - Schlüter Hütte Etappe 6, Schlüter Hütte - Prags Route ideeën
Live verslag Etappe 1, Klosters - Lenzerheide Etappe 2, Lenzerheide - Turrahus Etappe 3, Turrahus - Lumbrein Etappe 4, Lumbrein - Brambrüesch Etappe 5, Brambrüesch - Arosa Etappe 6, Arosa - Klosters Route ideeën
Live verslag Etappe 1, Livigno - Sondalo Etappe 2, Sondalo – Rifugio Pizzini Etappe 3, Rifugio Pizzini – Dreisprachenspitze Etappe 4, Dreisprachenspitze - Zufallhütte Etappe 5, Zufallhütte - S-Charl Etappe 6, S-Charl - Livigno Route ideeën
Etappe 1, Innertkirchen - Alpiglen Etappe 2, Alpiglen – Schwarenbach Etappe 3, Schwarenbach – Kippel Etappe 4, Kippel - Rosswald Etappe 5, Rosswald - Fiescheralp Etappe 6, Fiescheralp - Innertkirchen Route ideeën
Overzicht Route deel Wien-Nizza Brienz-Brig
Etappe 0+6, St. Pankraz Etappe 1, St. Pankraz - Haselgruber Hütte Etappe 2, Haselgruber Hütte – Passo Tonale Etappe 3, Passo Tonale – Rifugio Pizzini Etappe 4, Rifugio Pizzini - Val Fraele Etappe 5, Val Fraele - Schaubach Hütte Etappe 6, Schaubach Hütte - St. Pankraz
Etappe 0+6, Jenbach of omgeving Etappe 1, Strass im Zillertal – Madseit Etappe 2, Hintertux – Enzianhütte Etappe 3, Enzianhütte – Kronplatz Etappe 4, Kronplatz - Schlüterhütte Etappe 5, Schlüterhütte - Nigerpass Etappe 6, Nigerpass - Montan
Etappe 0+6, Klosters Etappe 1, Klosters – Hörnlihütte Etappe 2, Hörnlihütte – Bivio Etappe 3, Bivio - Berninapass Etappe 4, Berninapass - Schlinig Etappe 5, Schlinig - Buffalora Etappe 6A, Buffalora – Bernina Etappe 6B, Buffalora – S-chanf
Hutten en dergelijke Onze fietsen
Edwin's fiets Ingmar's fiets Iwan's fiets

2007 | Route Jungfrau

Na wat uitzoek werk (zie de Route ideeën) zijn we uiteindelijk bij deze ronde gekomen. Dit is een variant op de route Brienz-Brig, waarbij een complete ronde om de Jungfrau en de Aletschgletsjer heen, wordt afgelegd. Hierdoor hoeft er op de laatste dag niet met de trein terug naar het startpunt gereisd te worden. Als start- en eindpunt is nu gekozen voor Innertkirchen (ongeveer 760 km vanaf Eindhoven). We overnachten in Innertkirchen in Hotel Alpina.
Inmiddels zit de route er al weer op. We hadden wederom wat pech met het weer, waardoor we onze route hebben moeten aanpassen. De tweede dag hadden we 's morgens regen en hebben we dus erg weinig kunnen zien van de beroemde drie bij Kleine Scheidegg: de Eiger, Monch en Jungfrau. De derde dag was het strak blauw en helder, we hebben erg genoten van het uitzicht op de Matterhorn (en de rest van de Walliser alpen) en we konden zelfs de Mont Blanc zien. De vierde dag moesten we door het Rhone dal en was het snikheet, tot 35 graden aan toe. De vijfde dag begon weer met regen en daardoor hebben we de Saflischpass niet kunnen beklimmen, maar zijn we direct naar beneden, weer naar Brig gereden en verder het dal in richting het oosten. Vanuit Morel zijn we met het baantje naar de Riederalp en van daaruit naar de Fiescheralp gefietst. Ook 's middags begon het weer te regenen en konden we niet naar de Aletsch gletsjer, wat voor de zesde dag in de planning stond. Ook de zesde dag begon slecht, veel mist en geen uitzicht. Dus maar weer naar beneden en op weg naar de Grimsel. Afgezien van regen in de afdaling is het de rest van de dag gelukkig droog gebleven, alleen opnieuw geen uitzicht door laag hangende bewolking en mist op de Grimselpass.

De foto's zijn te vinden in het foto album.

Dag verdeling (afstanden en hoogtemeters zijn schattingen):
Dag Etappe Afstand Hoogtemeters Overnachting
1 Innertkirchen - Grosse Scheidegg - First - Grindelwald - Alpiglen 45,5 km +2560,-1574 m Berghaus Alpiglen
2 Alpiglen - Kleine Scheidegg - Wengen - Wilderswil - Thunersee - Aeschi - Kandersteg - Schwarenbach 72,6 km +2219,-1772 m Berghotel Schwarenbach
3 Schwarenbach - Gemmipas - Leukerbad - Bachalp - Kippel 45,7 km +1754, -2414 m Hotel Bietschhorn
4 Kippel - Gampel - Ausserberg - (Finnu) - Rosswald 60,6 km +2128, -1658 m Klenenhorn
5 Rosswald - Saflischpass - Lax - Fiescheralp 41,1 km +1843,-1579 m Kühboden
6 Fiescheralp - Aletsch gletsjer - Blitzingen - Grimselpass - Innertkirchen 78,7 km +2247,-3844 m Hotel Alpina
  Totaal 347 km +12.751, -12.841 m

Google Maps kaart
Google Maps kaart werkelijke route

Totale hoogteprofiel werkelijke route

Reacties
Laat hieronder je opmerkingen en reacties achter.
Opmerking van: Ingmar 17-04-2007 09:33
Hebben we dit jaar zo'n vlakke route? Ik zag dat we op de al bekende dagen in tegenstelling tot vorige jaren niet zo heel veel hoogtemeters maken. Komt dat omdat we veel moeten lopen?
Is er verder al iets bekend over de verdeling asfalt/lopen/gringweg oftwel het hoogteprofiel?
Opmerking van: Werner 17-04-2007 12:23
Ik denk dat we nu nog weinig kunnen zeggen over al die dingen. Daar hebben we toch kaarten voor nodig. Dag 2 en 6 hebben denk ik ook wel wat meer hoogte meters dan dat er nu staan. Maar dat hangt allemaal af van de exacte route. We kunnen daar ook nog wat extra hoogtemeters inbouwen. Het aantal asfalt kilometers zal denk ik in de orde van vorig jaar liggen. Lopen zal een stuk minder zijn dan vorig jaar in de planning stond.
Opmerking van: Iwan 17-04-2007 12:56
Voorgaande jaren konden we geruik maken van de database van Uli. Hier staan alleen geen routes in deze regio in, dus kunnen we niet zo makkelijk een hoogteprofiel maken met de bijbehorende verdeling asfalt/lopen/grindweg. Dus dat moeten we op een andere manier doen. Vraag voor Edwin: zitten er bij de GPS tracks ook hoogte aanduidingen?
Opmerking van: edwin 17-04-2007 17:26
Bij de GPS tracks die ik tot nu toe heb zitten vaak geen hoogte-aanduidingen. De tracks van de toeristenbureau's bevatten deze meestal niet. Alleen de particuliere tracks meestal wel (als ze een hoogtemeter aan boord hadden).
Voor een groot gedeelte zullen we de hoogtes dus uit de kaart moeten halen en aan de track toeovoegen. Ik heb digitalekaarten en een programma om dat te doen, alleen is het monnikken werk.
De hm's die nu op de site staan zijn nog erg grof. Ik heb simpelweg het hoogste en het laagste punt van de hoofdpassen van elkaar afgetrokken en zo de hm's berekend. Er komt dus zowiezo nog wat bij voor tussenbultjes en dergelijke. Iets meer als 2000 hm lijkt me mooi als gemiddelde als de afstand niet te lang is.
Opmerking van: edwin 06-05-2007 21:28
Ik heb op de Go-crazy website een beknopte pdf gevonden van de route zoals beschreven in de laatste mountainbike. Zij overnachten waarschijnlijk op de Gemmipas ook in Schwarenbach. Ik kan niet afleiden hoe ze daarna precies gaan. Het hoogteprofiel (apart vermeld op de site) laat zien dat na de pas men rond de  ongeveer 1400m blijft, dan sterk daalt (ik denk Rohne dal oversteken) en dan weer stijgt naar ongeveer 1000m. Ze gaan niet over Gebidum en Bistine maar 'gewoon' over de Simplon (alte passstrasse) via de Saltina Slucht met 40 min. lopen. Daarna verlaten ze 'ons' gebied. De laatste dag gaan ze trouwens over de berg (Monte matterone) die wij (Ingmar, Iwan en ik) drie jaar geleden hebben beklommen toen we aan het Lago Maggiore kampeerde
Opmerking van: Werner 10-05-2007 16:35
Ze hebben ook nog een aparte pagina over de route met wat meer gedetailleerde hoogtprofielen. Samen met een kaart zou het dan wel mogelijk moeten zijn om de route te achterhalen.
Opmerking van: Werner 10-05-2007 16:49
Zo te zien blijven ze ook tegen de noordhang van het Rhonedal. Na Leukerbad blijven ze 15 km op 1400 m, dan kom je uit ter hoogte van het zijdal naar Goppenstein. Daarna gaan ze even het Rhonedal in maar gaan naar 2km weer omhoog naar de 1000m. Daarna fietsen ze naar Brig. op deze hoogte. Als ze op de zuidhang zitten zouden nog door het dal tussen Visp en Zermatt moeten fietsen en die dip zit niet in het hoogteprofiel.
Opmerking van: edwin 10-05-2007 23:00
Ik vond nog een routebeschrijving van een route van Brig richting Steg (in omgekeerde volgorde dus). Deze lijkt wel wat op de route van go crazy als je de klim vanuit Brig buiten beschouwing laat. Als je de track in Google Earth bekijkt zie je ook dat de singletrack begint (beschrijving eindigt) bij een viaduct van de spoorlijn zoals genoemd in de Go Crazy beschrijving.
Opmerking van: Werner 10-05-2007 23:40
Hadden we deze site al gespot met info over Gibidum Bistinepas.
Opmerking van: Werner 10-05-2007 23:44
Die route lijkt inderdaad deels op de van go-crazy (ze blijven wel lager). Ik denk dat ze in  Ausserberg overnachten. Is misschien voor ons ook nog een optie om dat te doen en dan de Gibidim over te slaan. Misschien wordt de dag daarna dan wat teveel. Vanuit Brig naar Bistine - Simplon - Rosswald. We kunnen ook voor een over de route tot aan Visp en dan richting Stalden - bergbaan - Gspon.
Opmerking van: Werner 11-05-2007 08:20
Route tussen Leukerbad en Goppenstein (met de lift naar de Rinderhütte)
Opmerking van: Werner 11-05-2007 08:44
Dit is misschien wel aardig.
Dag 3: Schwarenbach - Gemmipass - Leukerbad - RInderhütte - Niwenalp - Heruhubelpass - Ferden/Kippel
Dag 4: Ferden/Kippel - Goppenstein - Ausserberg - Nimeru - Brig - Rosswald

Je slaat dan Gibidum en Bistine over. Maar krijgt er ook veel voor terug.
Opmerking van: Werner 11-05-2007 09:24
Deze bedoel ik
Opmerking van: edwin 11-05-2007 21:45
Jouw voorstel is inderdaad wel aardig. Het rondje is dan ook iets logischer en we hoeven minder over asfalt te rijden denk ik. De foto's op de pagina van je eerste link zien er ook wel mooi uit.
Gspon was ook niet zo'n handige keuze was ik deze week achter gekomen. er is niet een goed pad naar de Gebidum vanuit Gspon. Vanuit Staldenried (stukje lager (middenstation kabelbaan))wel .
Opmerking van: edwin 13-05-2007 14:30
Nog meer foto's op de zelfde site, nu uit 2002 (onderaan pagina).
Opmerking van: Werner 14-05-2007 07:48
Op de laatste dag is er in het een groot deel van de afdaling nog een alternatief voor de hoofdweg. Het is niet eens zoveel meer in hoogtemeters (50 m) en misschien wel beter dan via het asfalt. Het hangt ook van de het tijdsip af dat we er langs komen.
Opmerking van: Werner 14-05-2007 08:00
Voor de beklimming naar de Rinderhütte kunnen we misschien een iets andere weg volgen. Op de routenetwerk kaart van Leukerbad staat bij de beklimming die we nu doen specefiek een pijltje naar beneden.  Alternatief is om via Flaschen en Torrentalp te gaan. Zie er op GoogleEarth ook uit als iets beter te fietsen.
Opmerking van: edwin 14-05-2007 17:58
Had ik ook al bedacht (torrentalp) maar ik had gisteravond geen zin meer om dat te wijzigen.
Opmerking van: edwin 07-06-2007 22:15
We moeten nog op zoek naar een hotel voor de eerste en laatste nacht. Nu onze eerste en tweede keus zijn afgevallen vanwege ligging en Zwarte Magica en keriekleurige plafond zullen we toch een keuze moeten maken. Ook in Innertkirchen een dorpje verder richting Grimsel zijn hotels, hoewel ook daar de keuze niet reuze is.
Opmerking van: Werner 08-06-2007 00:45
De eerste is inderdaad niet zo praktisch. De tweede (zwarte magica's houten hok) blijft een optie. In Innertkirchen is denk ik Alpina-ritzli de beste keus. Ik ga ook nog eens zoeken in Meiringen zelf. Kunnen we 's avonds nog een leuk restaurantje uitzoeken.
Opmerking van: Werner 08-06-2007 01:15
Alpi Ritzli in Innertkirchen heeft mijn voorkeur. We kunnen altijd nog met de auto naar Meiringen rijden om daar te eten. Verder scheelt het zowel hoogtemeters op de eerste en de laatste dag (en vooral kilometers op de laatse dag).
Opmerking van: Werner 11-06-2007 10:23
Hier is de link naar Alpina
Opmerking van: edwin 17-06-2007 21:45
Ik heb net twee slaapkamers aangevraag bij Alpina-ritzli
Opmerking van: edwin 18-06-2007 22:02
Vandaag bevestigd gekregen dat er twee kamers vrij zijn
Opmerking van: Werner 19-06-2007 10:11
Dan hebben we nu alles. Zal ik eens zoeken waar je goed weer kan reserveren ;-)
Opmerking van: Karel 28-07-2007 21:25
Vanmorgen om 5.00 uur zijn ze vertrokken richting Zwitserland. Vanmiddag van Iwan bericht gekregen dat ze om 14.00 uur aangekomen waren in het hotel. Ze hadden een goede reis gehad met in het begin regen. Daar is het goed weer, het was er benouwd. Het hotel was een beetje oud.
Opmerking van: Eleonora 29-07-2007 02:38
Het is nu 02:38 `s nachts (zondag dus) ik slaap nog steeds niet, maar ga nu echt een poging doen...1ste nacht alleen, nog 6 dagen te gaan. Gelukkig zijn ze goed aangekomen! Morgen eerste dag fietsen ik hoop op mooi weer...
Ingmar vertelde dat het bewolt maar erg warm was 25 graden. De heenreis wa inderdaad zoals oom Karel zegt goed gegaan.
Opmerking van: Eleonora 29-07-2007 16:39
de Jongens zijn veilig aangekomen op hun bestemming.
Het is mooi weer 22 graden met wolken als de zon schijnt rond de 30 graden. Ingmar vertelde dat het best een zware dag was vandaag ondanks dat ze veel op asfalt hebben gereden. Veel chineese toeristen gezien en zelfs chinese route bordjes.
Morgen de 3de dag ik hou jullie op de hoogte.
Opmerking van: Eleonora 30-07-2007 20:50
Vandaag hadden ze niet zo mooi weer vanaf 12.00 uur `s middags is het gaan regenen en dat heeft eingelijk de hele dag aangehouden. Ze zijn wel weer veilig aangekomen. Het had de mooiste route van de week moeten zijn maar het was erg bewolkt dus het uitzicht vanaf de berghut was minimaal.
Opmerking van: eleonora 30-07-2007 21:19
nog even wat meer info over vandaag, ze hebben 7 km meer gefietst als gepland. Max temp. was 16 graden. waarschijnlijk word het morgen de mooiste dag wat weer betreft.
Opmerking van: Ingmar 11-12-2007 19:52
wanneer wordt 2008 geopend?