In september 2010 zijn wij (Edwin en Iwan) met de vakantiefiets onderweg naar het zuiden. We rijden vanaf Eindhoven via de Onbegrensd Fietsen van Amsterdam naar Rome van Benjaminse (deel 1) door België, Luxemburg, Frankrijk naar Basel (zie ook de blauwe lijn in onderstaande kaart). Daar kijken we hoeveel tijd we over hebben en welke passen in de Franse alpen nog te fietsen zijn. Op de laatste dag moeten we weer terug in Basel zijn om de nachttrein terug naar Nederland te halen. We proberen elke dag onze positie door te sturen zodat je in de kaart door middel van de rode lijn kunt zien waar we ergens zitten.
open kaart in nieuw venster Berichten (nieuwste bovenaan):
 16-09 22:14
We zitten in de nachttrein en zijn onderweg naar Nederland!
 16-09 11:31
We zitten in de trein onderweg naar Basel.
Positie: 46.30509, 6.1812915-09 20:03
Afstand afgelegd: 123km
Hoogtemeters: 1950m
We zijn bijna in Geneve! De route door de Jura hebben we volbracht. Het was vandaag weer een mooie etappe, met uitzichten op de zwitserse en franse alpen (waaronder de Mont Blanc). We moesten nog wel flink klimmen vandaag, maar dat zijn we ondertussen wel gewend. Het weer was wat minder als voorspeld, alleen vanmorgenvroeg scheen nog de zon. Daarna is het bewolkt gebleven en nu regent het zelfs een beetje.
De geplande camping in Nyon bestaat niet meer, dus zijn we doorgefietst naar de mini-camping in Tannay. We staan nu bijna met onze tentharingen in het meer van Geneve.
Morgen uitslapen en dan naar Geneve en op de trein weer naar huis.
Positie: 46.90606, 6.5761514-09 18:22
Afstand afgelegd: 79km
Hoogtemeters: 945m
Een iets kortere dag vandaag, we waren al om half vier op de camping in Fleurier (Camping Les Broche of Val de Travers). Verderop de route waren er geen campings, het is vandaag weer niet veel.
Afgelopen nacht was het erg koud: om 6:00 uur was het 5 graden in de tent. Dat was dus fris opstarten. De hele morgen lukte het de zon niet om door de lichte sluierbewolking heen te komen, vanmiddag was het wel gelukkig wel zonnig en warmer.
De route van vandaag was wel lekker rustig, maar meer van hetzelfde. Boerenweggetjes, af en toe een dorpje en klein beklimmingkje. Morgen nog een aantal flinkere beklimmingen en dan zit het er bijna weer op.
Positie: 47.25381, 7.0200413-09 19:47
Afstand afgelegd: 100km
Hoogtemeters: 1580m
Ook vandaag weer een mooie dag gehad. We zitten op de camping van Les Saignelegier. Het is een beetje een aparte camping: er is geen stroom, je kan in een tipi slapen en je mag je eigen vuurtje stoken.
Toen we Zwitserland in kwamen, hebben we routebeschrijving van de Jura route van La Suisse a Velo gekocht. Deze route gaat door de Jura naar Nyon aan het meer van Geneve. We dachten vantevoren dat dit hele makkelijke routes waren, maar niets is minder waar: het begon al met klimmetjes van 15%!
Na de regenbui van gisteravond is het vandaag de hele dag droog gebleven, met redelijk veel zon.
Positie: 47.74830, 7.1240212-09 16:44
Afstand afgelegd: 74km
Hoogtemeters: 1330m
Vandaag een wat kortere dag, maar wel veel klimwerk. We zijn vanuit Munster de Col du Platzerwasel opgereden en van daaruit de Route des Cretes naar het zuiden gevolgd. Daarbij ook nog de Grand Ballon opgefietst. Doordat het vandaag weer mooi weer en zondag is, was het wel vrij druk op de Route des Cretes. Veel toeristen, motorrijders en speciale autos (Ferraris, oude Porsches, Triumphs, MGs). Het was wel een mooie weg om te fietsen. Bovenop ook nog een stuk bosbessentaart (erg bekend hier in de omgeving) gegeten.
We staan nu op Camping Les Castors in Burnhaupt en pikken zo morgen de andere route van Benjaminse op om in Zwitserland waarschijnlijk verder door de Jura te rijden.
Positie: 48.04280, 7.1503011-09 19:13
Afstand afgelegd: 90km
Hoogtemeters: 870m
Deze dag prachtig weer gehad: de hele dag zon! In de middag was het soms zelfs een beetje te warm.
De route verliep eerst nog over een klein colletje en later langs de rand van het Rijn-dal naar het zuiden. We gingen door veel wijngaarden en af en toe een oud en erg toeristisch dorpje.
We zitten nu op camping Parc de la Feche in Munster. We moeten vanavond beslissen wat we verder gaan doen, waarschijnlijk gaan we in ieder geval niet met de trein naar bijvoorbeeld Geneve of Martigny, maar gaan gewoon met de fiets verder. Misschien doen we morgen en dag zonder bepakking.
Positie: 48.45314, 7.2001310-09 19:00
Afstand afgelegd: 116km
Hoogtemeters: 1105m
Vandaag weer een mooie dag gehad! Eerst nog door de weilanden en over de heuvels. Daarna een hele tijd langs een kanaal (met 13 sluizen). Dit kanaal ging zelfs een gedeelte over een meer, met een aquaduct. Daarna omhoog naar onze eerste echte col: Col du Donon. Deze was niet echt heel moeilijk (kleine kettingblad niet nodig gehad!).
We staan nu op Camping Municipal in Rothaus (zonder beheerder, dus nog niets betaald). Het weer was lekker, vanmorgen nog redelijk wat bewolking, vanmiddag meer zon en een lekkere temperatuur.
Positie: 48.95578, 6.6369109-09 18:44
Afstand afgelegd: 110km
Hoogtemeters: 905m
Weer een dag volbracht! We zitten op Camping Mutche bij Harpich aan een klein meertje. En we hebben zon! Vanmiddag werd het warmer en trok het open en konden we weer zonder been- en armstukken rijden. Er drijven nu wel af en toe regenwolken voorbij, maar gelukkig nog niet over ons heen.
De route was vandaag niet echt gevarieerd: veel akkers en weilanden, af en toe bos en een dorpje. Morgen, als alles goed gaat, de eerste echte col: Col du Donon.
Positie: 49.54119, 6.3706008-09 19:25
Afstand afgelegd: 142km
Hoogtemeters: 1010m
Weer een lange dag: 142km! We zijn nu in Remich op Camping Dreilandereck.
Vanmorgen nog over veel erg stille weggetjes gereden, vanmiddag was het drukker en toeristischer. We zijn onder onder door Vianden gekomen en door het Muhlerthal gefietst (met afslagen naar Berdorf en La Rochette). We staan nu pal aan de Moezel.
Het weer veranderde wel in de loop van de dag, eerst nog dikke laag hangende bewolking, later trok het wat open. We zijn nog wel een beetje nat geregend.
Positie: 50.29258, 6.2515007-09 18:56
Afstand afgelegd: 89km
Hoogtemeters: 1295m
Vanacht had het veel geregend, rond half negen werd het droog en zijn we gaan inpakken. Gelukkig is het de rest van de dag droog gebleven! Vanmorgen
met soms een waterig zonnetje, vanmiddag met veel laag hangende wolken en mist.
We hebben wel een redelijk zware dag gehad. Vanmorgen nog 25km door een heel stil bos gefietst. Wel veel heuvels moeten befietsen.
Nu zitten we op Camping Waldecho, veel sta caravans, in Schonberg. En het regent...., hopelijk dan morgen weer droog.
Positie: 50.75809, 5.9095606-09 18:33
Afstand afgelegd: 130km
Hoogtemeters: 455m
Mooie dag vandaag gehad, een goed begin van de vakantie! We staan op camping Het Bovenste Bos in Epen. We hadden gepland om in Bemelen op de camping te gaan staan, maar daar waren we al om 15:15 uur. Dus maar doorgefietst over de limburgse heuvels.
Onderweg nog wel veel wind gehad, voor de rest een stralende zon. We zijn ook nog met een fietsers pondje de Maas over gestoken, best een hele belevenis.
Positie: 51.48377, 5.4341605-09 20:43
Morgen gaat het vanaf hier (Eindhoven) beginnen!