Dit jaar zijn we van plan om door Italie omhoog naar de Zwitsers alpen te fietsen. We beginnen in Florence en rijden dan via Pisa naar de kust, langs Cinque Terre en daarna door de binnelanden weer omhoog, links langs Milaan naar Lago Magiore. Afhankelijk van het weer en de toestand dan via de Gotthard, Furka, Grimsel en Susten pas naar de Walenseen en Feldkirch in Oostenrijk. En dan het laatste stukje weer terug met de trein naar Innsbruck..
open kaart in nieuw venster  open kaart in Google Maps Berichten (nieuwste bovenaan):
Positie: 47.25978, 9.5833103-07 12:16
Afstand afgelegd: 46.9km
Hoogtemeters: 202m
De laatste etappe zit er ook op. Een korte en vlakke rit door het dal. Daarbij "heel" Liechtenstein doorkruist. We zitten nu in Feldkirch op de camping. Vanmiddag de auto in Innsbruck met de trein ophalen en dan morgen weer naar huis. Het zit er dus weer op voor ons dit jaar.
PS: het is nog steeds meer dan 30 graden.
Positie: 47.11680, 9.3000002-07 18:39
Afstand afgelegd: 98.2km
Hoogtemeters: 1747m
Zo, de laatste grote pas is ook bedwongen, de Klausenpass. We begonnen weer laag op 450m en moesten naar de 1950, dus weer 1500m aan het stuk klimmen. Elke dag wordt het warmer, dus vandaag was weer veel zweten. Na de rustige en smalle klim een mooie afdaling terug naar 420m hoogte. In het dal was het natuurlijk nog veel warmer. Uiteindelijk kwamen we bij de Walensee, waar we bij de geplande camping aan kwamen. Daar was het hardstikke druk door een grote jeugdgroep met tentjes. Geen plek in schaduw en beheerder had ander prioriteiten als ons. Dus maar 7km doorgefietst naar de volgende camping. Hier wel plek op de ligweide aan het water onder een boom. Net lekker afgekoeld in het meer, dat hadden we wel even nodig.
Morgen de laatste dag!
Positie: 46.89296, 8.6274101-07 17:03
Afstand afgelegd: 73.7km
Hoogtemeters: 1577m
En weer een pas bedwongen, nu de Sustenpass. Maar poeh, dat ging niet vanzelf. Wat een lange beklimming is dat, 30km en 1550 hoogtemeters, en ook vrij onregelmatig. Maar het is gelukt, we zijn op eigen kracht boven gekomen. Vandaag niet zulke vergezichten als gisteren, maar deze pas is ook een hele mooie, vrij smal, veel tunneltjes, bergen als in de Dolomieten en op het einde uitzicht op gletschers.
Vandaag was het weer warm, vooral aan het eind hier in het dal. Wel wat meer wolken en minder helder dan gisteren.
We zitten op een camping dicht bij de Urnersee. Het koele windje van die kant geeft wat verlichting.
Positie: 46.70657, 8.2262030-06 16:39
Afstand afgelegd: 65km
Hoogtemeters: 1404m
Wat een mooie dag hebben we vandaag gehad! We zijn bofkonten. We werden wakker met een strakblauwe, super heldere lucht en die is niet meer weggegaan. En wat een mooie route! Eerst over de Furkapass, een schitterende klim met mooie uitzichten, met af en toe wat steilere stukken, maar goed te doen.
En dan kom je boven en heb je een prachtig uitzicht op de Alpen reuzen Eiger, Monch en Jungfrau. Boven kwam ook een heel stel Argentijnen op BMW motoren. In de afdaling heb je dan ook nog uitzicht op nog meer toppen, zoals de Matterhorn en de Dom. Ook zagen we de volgende klim al tegen de berg omhoog kronkelen: de Grimselpass. Onderweg nog een hele groep mooie, oude en nieuwe sportauto's tegengekomen met Japanners of Chinezen erin.
De Grimselpass was niet zo lang meer, omdat we nog redelijk hoog zaten. Boven ook weer mooie uitzichten. Ook de afdaling was mooi, langs stuwmeren en met mooie bochten.
We zitten nu in Innertkirchen op een kleine camping, vlak bij de winkel en het begin van de pas van morgen: de Sustenpass. Op de camping staan voorlopig alleen wij en een Nederlandse caravan, de vaste gasten zijn er niet. Lekker rustig. Wel met een mooie uitzicht op de omliggende bergen.
Positie: 46.63170, 8.5917329-06 16:44
Afstand afgelegd: 77.4km
Hoogtemeters: 1875m
En weer een etappe volbracht en nog een mooie ook! Eerst nog een stuk door het dal, daarna een klim van 45km de Gotthardpas op, van 300m naar 2105m hoogte. Uiteindelijk viel de lengte mee en ging het allemaal best goed.
Vandaag was het een feestdag in het zuiden, dus lekker rustig in het dal. We hebben de oude, rustige weg de pas op genomen, die heeft nog een heel stuk geen asfalt, maar keitjes. In het laatste stuk zitten ook heel veel haarspeldbochten. Een mooie pas (behalve op de top dan).
Onderweg nog veel mensen zien staan wachten op twee stoomtreinen die hier ook omhoog kwamen. Wij zijn doorgefietst, maar hebben ze wel van een afstandje gezien.
Het weer was vandaag anders dan we gewend waren, we begonnen met bewolking. Deze loste in de loop van de morgen weer op. Nu hangen er ook weer wat wolken hier in Andermatt. Het zal vannacht ook wel wat frisser zijn. We zitten hier op 1400m.
Positie: 46.26565, 9.0194528-06 16:44
Afstand afgelegd: 13.6km
Hoogtemeters: 94m
Het is gelukt, we zijn met de trein in Zwitserland gekomen. Vanuit Pavia eerst naar Milaan en vanuit daar naar Belinzona. De kaartjes krijgen in Milaan duurde nog het langst. Lange wachtrijen en de een stuurt je door naar de ander. De fietsen waren het probleem, dat konden ze niet. Uiteindelijk zonder fietskaartjes de trein in, waar voor de tweede keer de fietsen ingang defect was. In de trein werden bij de grens met Zwitserland nog een paar asielzoekers ondervraagd en uit de trein gezet.
Van de conducteur nog wel een reprimande gekregen over de fietsen, maar hij matste ons doordat we maar voor een fiets hoefde te betalen (en ook nog te weinig).
Morgen staat dan de Gotthardpas op de planning, dat wordt een lange klim...
Positie: 45.19425, 9.1192727-06 19:21
Afstand afgelegd: 96.5km
Hoogtemeters: 1176m
Heet was het vandaag, al vanaf het begin. In de middag was het ruim boven de 30 graden. Zweten dus.
De route ging eerst vanuit Bobio een bergje over, daarna nog een iets kleiner bergje en dan afdalen naar de Po vlakte. Onderweg veel verschillende omgevingen gehad, eerst bergen, daarna heuvels met wijnranken, zoals in Toscane, en als laatste geheel vlak, zoals in Nederland.
We zitten nu in Pavia, op een camping langs de Ticino rivier. Waarschijnlijk gaan we morgen proberen om met de trein in Zwitserland te komen, om het vlakke gedeelte in de Po vlakte over te slaan en wat dichter bij ons einddoel te komen.
Positie: 44.75207, 9.3820926-06 16:36
Afstand afgelegd: 91km
Hoogtemeters: 1274m
Vandaag weer een mooie dag gehad. Eerst de pas af en daarna de volgende pas (Passo Chiodo) weer op. Heerlijk rustige wegen, met heel af en toe een auto. En met mooie uitzichten. De wegen zijn wel in slechte staat, veel scheuren en gaten, maar dat is eigenlijk al heel de reis.
Doordat we redelijk hoog zaten (de pas ligt op 1450m) en we door de bossen reden, was het lekker fietsweer. Alleen op het einde nadat weer een heel stuk lager zaten, werd het weer heet. Het gras hier op de camping in Bobio is ook meer geel dan groen. Gelukkig zijn er wel wat bomen met genoeg schaduw.
Positie: 44.41882, 9.6259525-06 17:24
Afstand afgelegd: 62.1km
Hoogtemeters: 1824m
Vanmorgen eerst nog een paar kilometer langs de kust, over een oude spoorlijn waar een fietspad van gemaakt is. Ik denk dat we meer in een tunnel hebben gereden, als daarbuiten.
Daarna was het eigenlijk alleen maar klimmen, het binnenland in. Weer een hele ander omgeving, met flinke heuvels. Het is hier wel redelijk uitgestorven, weinig dorpen en ook weinig verkeer op de weg. Er is ook geen camping in de buurt, dus we zitten in een hotelletje op de Passo Cento Croce. Het ziet er allemaal een beetje vervallen uit, maar dat geeft niet voor een nachtje.
Vandaag ook weer mooi weer gehad, met wat wolken aan het einde van de dag.
In het hotel is geen ontvangst, dus ik zal even buiten moeten proberen om dit berichtje te posten
Positie: 44.16556, 9.6138624-06 20:50
Afstand afgelegd: 59km
Hoogtemeters: 1126m
Nou dat was me wel weer een belevenis vandaag. Eerst via een klimmetje naar La Spezia, daarna de kustweg langs Cinque Terre. Een mooie, rustige weg met wel flink wat klimwerk. Na de laatste klim, nog een kilometer of 10 te gaan, was de doorgaande weg afgesloten! We konden alleen 500 hoogtemeters naar beneden, naar de kust, naar Vernazza, een van de 5 dorpen die hier aan de kust gebouwd zijn en waar alle toeristen via de trein (of boot, of lopend) naar toe gaan. Door het fantastisch mooie weer was het er extra druk.
De enige mogelijkheid voor ons was om met de volgepakte trein naar Levanto te gaan, waar we nu op de camping zitten. En hier op de camping is het ook hardstikke druk en hebben we een knus plaatsje op grind tussen de andere tentjes.
Het weer was zoals gezegd fantastisch, mooi helder open weer. Alleen maar zon en in de middag misschien een beetje te warm. Afgelopen nacht had het trouwens nog flink geonweeerd en geregent, dat was waarschijnlijk de aankondiging van het heldere, mooie weer. Morgen het binnenland in, eindigend op een pas.
Positie: 44.07646, 9.9718823-06 17:24
Afstand afgelegd: 92.5km
Hoogtemeters: 111m
Vannacht nog een regenbuitje over ons heen gehad, waardoor het vanmorgen nogal klam was. De rest van vandaag was weer warm (iets minder dan gisteren), maar met wat meer wolken.
De route ging eerst naar Pisa, met de beroemde scheve toren. We hebben het nu met eigen ogen gezien: hij staat echt scheef! Best druk was het daar met toeristen. De rest van de route ging totaal vlak, met de laatste 45 langs de volgebouwde kust. Dus over de boulevards en drukke wegen, de zee maar weinig echt goed gezien. Dat was wel jammer. Nu staan we op een camping met veel Nederlanders in de buurt van La Spezia. Morgen Cinque Terre, dat schijnt wel een mooie kustweg te zijn.
Positie: 43.85098, 10.4870722-06 16:10
Afstand afgelegd: 97.5km
Hoogtemeters: 750m
Zo, eerste etappe volbracht! Wel weer even wennen aan het fietsen en vooral de hogere temperaturen (bijna 30 graden, met in de middag wat wolken), maar het ging best goed. In het begin van de route nog een klein klimmetje, daarna redelijk vlak. Nog door het dorp Vinci gekomen, de geboorteplaats van de gelijknamige Leonardo en de naam van het moederbedrijf van mijn (Iwan) werk!
Op het eind werden we nog getrakteerd op een vervelend stuk stenig onverhard, met grote kuilen, maar daar zijn we ook doorheen gekomen.
Op het einde van de route kwamen al door het mooie, historisch centrum van Lucca, compleet ommuurd.
Positie: 43.76950, 11.2557022-06 07:48
We zijn, met wat vertraging, in Florence aangekomen. En wat beloofd het een prachtige dag te worden, het is nu al lekker en geen wolkje aan de lucht. Nog even wat sightseeing door de stad en dan op weg naar Lucca.
 21-06 21:46
We zitten op het station in Innsbruck, nog anderhalf wachten op de trein. De reis verliep voorspoedig, daarna de stad verkend en gegeten. De auto in de overdekte parkeergarage gestald en de fietsen in elkaar gezet. Nu alleen nog wachten op de trein naar Florence.