Dit jaar gaan we op herhaling naar Noorgwegen. In 2011 zijn we daar ook geweest (zie Fietsvakantie 2011), toen reden we een ronde vanuit Oslo. Dit jaar starten we in Kristiansand (helemaal in het zuiden) en rijden dan naar het noorden tot aan Trondheim. Van daaruit met de trein weer terug naar het zuiden.
open kaart in nieuw venster  open kaart in Google Maps Berichten (nieuwste bovenaan):
 01-08 21:45
We zijn in Denemarken! En de tent staat al weer overeind op de camping. Goede reis gehad, geen deining, niemand ziek.
Morgen nog een keer alles inpakken en dan met de auto naar huis.
 01-08 15:02
Vanmorgen met de trein vanuit Lillehammer naar Larvik gereisd. Dat ging redelijk makkelijk, want door werkzaamheden aan het spoor ging de trein rechtstreeks naar Larvik. Dus geen gedoe met overstappen en dat soort dingen. In Larvik tickets voor de ferry naar Hirtshals van vanavond gekocht. Gelukkig was deze niet vol geboekt! Morgen dan met de auto naar huis.
Het is hier regenachtig en niet bijster warm. Dus tijd om naar huis te gaan.
 31-07 20:34
We zijn met de trein in Lillehammer aangekomen. De reis ging prima, het was wel druk in de trein. Nu regent het hier in Lillehammer, dus maar even wachten voordat we de tent opzetten.
Positie: 63.44995, 10.1998430-07 17:11
Afstand afgelegd: 91km
Hoogtemeters: 729m
We zijn in Trondheim! Maar we moeten nog wel een dagje blijven, want de trein van vanmiddag zat vol. Morgenmiddag om 15:30 uur kunnen we pas mee. Dus dat is wel even balen. We stappen dan in Lillehammer uit de trein om daar op de camping te overnachten. Dinsdag dan weer verder met de trein. Fietsend is makkelijker (duurt alleen wat langer ;-)).
Vanmorgen eerst nog een paar mooie en zeer rustige gravelwegen mogen fietsen. De eerste was 20km lang en ging door een groot natuurgebied. De omgeving leek een beetje op de ardennen. In de buurt van Trondheim werd het natuurlijk drukker met meer bebouwing en wat industrie. Ze zeggen van Trondheim dat je er goed kan fietsen vanwege de vele fietspaden, maar dat is niet waar. Vaak moet je deze delen met voetgangers of het wegdek is niet best en je moet bij elk kruispunt rare capriolen uithalen om aan de overkant te komen. Dan kunnen de Noren nog wel wat leren van de Nederlanders.
Er zijn niet zoveel campings in de buurt van Trondheim, dus we staan nu 13km van het centrum af. We hebben gelukkig morgen genoeg tijd om die afstand weer terug af te leggen.
Positie: 63.08770, 9.7506729-07 16:52
Afstand afgelegd: 95km
Hoogtemeters: 1212m
We zijn er bijna, nog een dagje en we zijn in Trondheim!
En toen hadden we toch nog een keer een flinke regenbui overdag. Maar gelukkig weer niet onder het fietsen, maar net nadat we de tent opgezet hadden en er een onder de douche stond. Onderweg wel wat gespetter gehad, maar voor de rest zon, afgewisseld met wolken. We gingen vandaag nog over de 900m en daar was het wel wat fris, maar we rijden nog steeds in korte broek.
We begonnen vanmorgen nog tussen de bergen, maar na de klim gingen deze over in heuvels. We hebben ook nog een stuk over een gravelweg gereden. Al met al nog wel een mooie dag.
Aan de deelnemers aan de weg en de campings kan je zien dat we het toeristengebied uit zijn: geen campers en caravans, maar veel vaste sta caravans. Dat zijn meestal niet de mooiste campings, maar er zijn er hier dan ook niet veel.
Morgen nog een dagje naar het noorden en dan in verschillende etappes (trein, misschien fiets, boot, auto) weer terug naar huis.
Positie: 62.54236, 9.1065928-07 16:45
Afstand afgelegd: 121km
Hoogtemeters: 1225m
Weer een droge dag volbracht! Afgelopen nacht heeft het nog wel geregend en vanmorgen vroeg miezerde het ook nog, maar eenmaal uit bed was het droog. Wel veel bewolking, maar ook nog wat zon gehad vandaag.
De route was op papier vlak, maar hier in Noorwegen is niets wat het lijkt, ook de hoogteverschillen dus niet. We hebben vandaag ook weer, nu voor de laatste keer, een pond genomen om een fjord over te steken. Hierdoor konden we over een kortere en rustigere route verder. Daar waren de bergen opeens verdwenen, maar na een tijdje en een bocht naar het zuidoosten waren ze weer terug. Met nog wat spannende weggetjes om twee tunnels heen kwamen we in Sunndalsora om daar het dal in te rijden tot aan de camping waar we nu zitten. Vanaf hier gaat de weg weer omhoog, maar dat is voor morgen.
Op de campings hier moet je trouwens bijna altijd nog met douche munten of Noorse kronen betalen. Als de receptie dan dicht is, is dat niet handig...
Positie: 62.58743, 7.5296727-07 17:02
Afstand afgelegd: 96km
Hoogtemeters: 1222m
Veel bewolking vandaag, weinig zon, maar (nog) geen regen. Eerst afgedaald naar het fjord en daar de pond naar de overkant genomen. Daar begon de lange, niet heel steile klim, naar de Trollstigen. Onderaan in het dal werden heel veel aardbeien geteeld en kon je deze op veel plekken langs de weg kopen. Bovenop Trollstigen was het natuurlijk weer druk met alle toeristen (oa uit China, Japan en Israël). Ook de beroemde afdaling met de waterval met alle bochten was natuurlijk weer vol met auto's, campers en bussen. Maar het was goed te doen. Daarna nog een stuk doorgereden langs weer een ander fjord tot aan de camping. Hier staan in tegenstelling tot de vorige campings wel weer meer mensen voor langere tijd. Gisteren was de camping toen wij aankwamen helemaal leeg en aan het einde van de avond een heel eind vol, nu is de camping al bijna helemaal vol met veel mensen die hier komen om te vissen.
Al met al dus weer een geslaagde dag!
Positie: 62.19649, 7.1390726-07 17:43
Afstand afgelegd: 89km
Hoogtemeters: 1882m
Weer een droge en mooie dag gehad! Wel veel sluierbewolking, maar gelukkig geen regen en ook niet koud (behalve boven op de hoogvlakte).
We hebben eerst de Gamle Strynefjellsvegen gereden, een mooie toeristen weg die over een hoogvlakte gaat (1150m) met nog heel veel sneeuw en zelfs bevroren meren. De klim was vanaf ongeveer zeeniveau en geasfalteerd, boven op de hoogvlakte werd het een gravelweg. Daarna afgedaald naar Geiranger, een enorm toeristisch dorp aan het einde van een smal fjord waar de grote zee cruise schepen nog net kunnen komen. Er lag er nu ook een voor anker. De enige weg is eigenlijk niet berekend op al die toeristen.
Na Geiranger door gefietst naar Solvang, waar we op de camping staan. De klim daar naartoe was flink steil, maar net te doen. Morgen staat een ander bekend toeristische attractie op de planning: Trollstigen.
Positie: 61.91720, 7.1676725-07 17:48
Afstand afgelegd: 106km
Hoogtemeters: 1178m
Gistermiddag heeft het nog best een tijd geregend. Gelukkig was het vanmorgen weer droog en hadden we vaak de zon. Vanmiddag heeft het nog wel even geregend, maar gelukkig niet waar wij waren (op wat gespetter na). De weg die we eigenlijk wilde nemen was als voorspeld nog steeds afgesloten, we moesten dus de omweg nemen. Onderweg ook de schade van de regenval gezien, hoge rivieren en wegwerkzaamheden.
We moesten dus eerst een stuk door het dal en langs een fjord, daarna met een pond een groter fjord over, waarna we op een mooie panorama weg uitkwamen. Deze weg gaat ook flink op en neer tot zelfs 500m boven zeeniveau (en dus waar we vandaan en weer naartoe moesten). Mooie uitzichten dus, maar ook nog best wat klimmen. Daarnaast ook nog een paar tunnels, de eerste was heel koud de volgende pikkedonker, gelukkig zijn we daar op voorzien met warme kleding en lampjes.
Aan het einde nog even opgehouden voor het vervangen van een kapotte spaaknippel. Aluminium zijn niet zo goed als messing...
De camping hier is wat rustiger dan andere, hier zijn ook niet veel voorzieningen voor campers of caravans. Ze organiseren dan wel weer outdoor activiteiten en er is een klein BMX baantje.
Morgen staat weer een mooie route over een smal weggetje hoog over de bergen gepland. Als weersverwachting klopt, wordt dat ook weer een mooie dag!
Positie: 61.73044, 6.5076224-07 13:32
Afstand afgelegd: 22km
Hoogtemeters: 49m
De voorspelde regen en onweer is toch nog gekomen afgelopen nacht. Bij ons in Skei viel het gelukkig mee en vanmorgen was het droog en zijn we toch maar vertrokken. Maar een dal verder stond er een lange file en bleek dat het zo hard geregend heeft dat onze weg (nr 60) is weggespoeld. Die is voor een paar weken afgesloten. De andere weg is tijdelijk geblokkeerd, die gaat waarschijnlijk over een paar uur weer open. We zitten hier dus vast, terug is niet echt een optie, dus we maken er dan toch maar een halve rustdag van, maar nu op de camping hier in Byrkjelot. Omdat het hier ook weer is gaan regenen, hebben we maar een hutje genomen. Dan zitten we lekker droog en warm.
Morgen dan maar via een flinke omweg en een pond over het fjord weer verder.
Positie: 61.56603, 6.4611623-07 18:56
Afstand afgelegd: 127km
Hoogtemeters: 1687m
Weer een mooie, maar wel lange, dag gehad vandaag. Met warm zonnig weer, met hier en daar een wolkje. Schijnbaar gaat het morgen flink regenen, dus we hebben vandaag wat extra kilometers gemaakt, zodat we op een goede camping zitten. Dan kunnen we morgen een rust dagje nemen. Maar zoals het er nu uitziet, kan je je niet voorstellen dat het morgen slecht weer wordt.
De kleine camping hier in Skei is nieuw en heeft een mooi sanitair gebouw, licht pal aan een groot meer en we hebben schitterend uitzicht op de besneeuwde bergen. Wat wil je nog meer?
De route ging vandaag eerst een stuk langs het fjord, daarna een pas omhoog met een mooi uitzichtpunt bovenaan, over een hoogvlakte, afdaling naar beneden en toen weer een pasje over, met een waterval. Na de afdaling kwamen we op een grotere en dus drukkere weg die naar het meer leidde, waar we nu aan zitten. We konden gelukkig ook langs de rustige kant naar het andere einde, dat waren de laatste 25km, die dus redelijk vlak waren. Het was dus weer een mooie, afwisselende route vandaag.
Positie: 61.20192, 6.5321322-07 18:25
Afstand afgelegd: 84km
Hoogtemeters: 1161m
En daar was de zon weer. Vanmorgen eerst nog wat bewolking, maar die loste snel op. Daarna dus weer zonnig, warm weer.
Het eerste deel van de route leek vandaag op een Alpen pas. Eerst een eind klimmen naar pas hoogte, met haarspeldbochten, dan een stukje over een hoogvlakte (dat lijkt dan minder op de Alpen), een tunnel en dan weer een echte afdaling, nu tot aan zee niveau. Daar hebben we weer de (gratis!) pond genomen om nu Sognefjord over te steken. Mooie uitzichten gehad vandaag! Er licht nog veel sneeuw op de bergen hier.
We zitten nu op een camping in Balestrand, met uitzicht op het Sognefjord. Een stukje terug de verkeerde kant op, maar wel een goede camping met fijn sanitair en de winkel in de buurt.
Er is slechter weer voorspeld (vooral voor maandag), morgen is nog mooi, maar vooral maandag is erg nat en koud (dat wordt dus waarschijnlijk een rustdag).
Positie: 60.72623, 6.4888421-07 17:28
Afstand afgelegd: 90km
Hoogtemeters: 772m
Vandaag geen zon, maar bewolking. Vanmorgen vroeg regende het licht. Dat hield gelukkig op. Later op de dag hadden we geluk: er was regen voor en achter ons, maar wij bleven op wat gespetter na droog! Nadat we in Vos boodschappen hadden gedaan, loste de regen gelukkig op, waardoor we droog op de camping zijn aangekomen.
Gisteren hebben we nog een keuze moeten maken voor de route: of rechtsaf over de voor ons al bekende Rallarvegen (zie een paar jaar geleden), met het gevolg dat we een heel stuk met de boot moeten, of recht omhoog. We hebben voor het laatste gekozen.
Onderweg nog wel een pond over het Hardangerfjord genomen, om daarna over rustige wegen, een oude spoorlijn, een klimmetje met een mooie waterval en wat meertjes bij de camping bij nog een waterval aan te komen. We zitten nu dus pal aan de voet van deze toeristische waterval. Er worden hier bij bosjes toeristen gedropt, waarvan veel Japanners. Ik hoop dat we vannacht goed kunnen slapen wegens het gebulder van de waterval. Of ze moeten er een tijdklok op gezet hebben, maar dat zal wel niet ;-).
Positie: 60.72623, 6.4888421-07 17:28
Afstand afgelegd: 90km
Hoogtemeters: 772m
Positie: 60.18371, 6.5526020-07 18:58
Afstand afgelegd: 116km
Hoogtemeters: 1606m
Een lange, maar mooie dag vandaag! Weer mooi weer, wel wat meer sluierbewolking, maar ook warmer. De route ging door een mooie omgeving, met veel bergen en mooie uitzichten. We moesten vandaag veel klimmen en dan kom je hier vanzelf tot op de hoogte (1100 m) dat er nog restjes sneeuw in de berm liggen. Jammer genoeg reden we wel over een soort tweebaans snelweg, met af en toe ook vrachtwagens die je met 80km/u voor bij komen razen. Soms konden we op de plekken waar tunnels gebouwd zijn over een klein weggetje er om, maar vaker er over heen. Een van de weggetjes was maar twee meter breed en had een mooie afdaling met uitzicht op een gletsjer.
Later in de afdaling konden we over een secundair weggetje, maar die bleek met een slagboom afgesloten. Dus de tassen er af en aan de andere kant weer er op.
We waren van plan op de camping in Odda te gaan staan, maar daar was het zo druk dat we maar 15km doorgereden zijn. Nu staan we op een kleine camping met mooi uitzicht op het fjord (als je die volgt kom je in zee).
Positie: 59.73426, 7.5506519-07 16:44
Afstand afgelegd: 79km
Hoogtemeters: 959m
Vandaag super mooi weer gehad. Helder, geen wolkje aan de lucht. Fijn fietsweer! Vannacht was het ook helder en dus ook fris (gelukkig het niet koud gehad door mijn nieuwe slaapzak). Dus wel met been en arm stukken en jack van start gegaan, maar die konden na een anderhalf uur gelukkig uit.
De route ging vandaag weer langs de Otra, met langere stukken klimmen. De omgeving is hier mooi, flinke bergen, sommige met nog een restje sneeuw, en natuurlijk ook nog veel meertjes. Op het laatst nog een steile afdaling naar de camping.
De camping is erg eenvoudig, maar het voldoet. We hebben net de was moeten doen bij de dames en waar je moet afwassen hebben we nog niet gevonden. De volgende op de route was nog te ver weg voor vandaag, dus we waren vandaag vroeg klaar.
Positie: 59.24092, 7.4746618-07 17:54
Afstand afgelegd: 123km
Hoogtemeters: 830m
De tweede etappe zit er weer op. Vanmorgen vertrokken van de camping met Nederlandse eigenaars en nu staan we weer op een camping waar we door een Nederlandse bij de receptie werden ontvangen! De camping waar we nu staan (Flateland) is 25km verder dan eerst gepland. Het ging vandaag best goed en het was lekker weer, droog, zon en wat sluierbewolking. Dus we waren om 15:20 op de geplande camping en maar besloten om door te fietsen.
De hele dag langs de Otra rivier gefietst, met de eerste helft grote meren, later werd het wat ruiger. Ondanks deze route toch nog best wat hoogtemeters gemaakt, die zaten vooral in het laatste stuk. Ook stukken onverhard, maar die zijn allemaal goed te fietsen hier.
Positie: 58.46583, 7.7966117-07 18:47
Afstand afgelegd: 69.3km
Hoogtemeters: 441m
De eerste ritten zitten er op. Vanmorgen vroeg eerst een stukje naar de boot. De boot had nog een uur vertraging en er was flink wat deining. Veel mensen en bijna alle kinderen overgeven! Wij gelukkig niet.
Daarna met wat gespetter, wolken en afgewisseld met zon hier naar de camping in Hornes (Kilefjorden Camping) aan het water. Rustige wegen afgewisseld met nog rustigere stukken onverhard. Het laatste stuk ging over een oude spoor lijn, met af en toe een donker tunneltje. Wel een mooie route, typisch Nooors: veel water, bos en heuvelachtig.
Positie: 57.59488, 9.9799417-07 09:54
We zijn aan boord van de boot! Nog wel lang in de rij moeten wachten. Maar we gaan mee, met nog heel veel anderen. Wat passen er veel auto's op zo'n boot! Als je de rijen buiten ziet dan zou je zeggen dat het niet past.
Positie: 57.58632, 9.9457516-07 21:46
Welkom iedereen die deze site regelmatig leest. We staan weer voor een nieuw avontuur: dit keer is het plan om dwars door Noorwegen van zuid naar noord te fietsen.
Vandaag onderweg nog best wat regen gehad, maar sinds we hier in Hirtshals zijn is het mooi weer. Er staat hier aan de kust wel veel wind.
Vanavond de auto op de long-term parking geparkeerd. Morgenochtend dan met de fiets op de boot naar Kristiansand en dan begint het echt!