Deze keer gaan we een eiland verkennen en wel Corsica. We zijn van plan om met de boot vanuit Savona in Italie over te steken naar Bastia. Van daaruit rijden we een ronde van ongeveer 850km over Corsica om weer terug te komen in Bastia. Van daaruit gaan we weer met de boot terug naar vasteland, maar dan naar Nice. Vanuit Nice rijden rijden we dan terug naar Savona.
open kaart in nieuw venster  open kaart in Google Maps Berichten (nieuwste bovenaan):
Positie: 42.69953, 9.4508621-05 17:39
Afstand afgelegd: 76km
Hoogtemeters: 1268m
We zijn weer in Bastia, de Tour de Corse is voltooid! Vanmorgen eerst nog een flinke col bedwongen over een heel rustig weggetje, samen met een groep Franse wielrenners. De groep kwamen de rest van de dag nog een paar keer tegen. Het weer begon bewolkt met een waterig zonnetje. Later werd de bewolking dikker en nadat we besloten hadden nog een extra lusje met beklimming te maken ging het regenen. Op de top zaten we zelfs in de wolken en zagen we door de mist de top maar amper. Vandaar in een lange afdaling rechtstreeks naar Bastia.
Aangezien het morgen hier voor wat het weer betreft niet veel soeps wordt voorspeld en we nog ruim de tijd hadden om Bastia te bekijken, hebben we tickets voor de boot van vannacht geboekt. Vanavond maar even kijken waar we morgen met de auto naar toe gaan.
Rondje Corsica zit er dus op. Een afwisselend zuid Europees land, mooie natuur en uitzichten, geen meter vlak en de wegen zijn, op een paar uitzonderingen na, goed te fietsen.
Positie: 42.47601, 9.1345920-05 16:13
Afstand afgelegd: 66km
Hoogtemeters: 1011m
Vandaag een relatief rustige dag. We hebben besloten ons geplande tripje in Frankrijk vanuit Nice niet te doen. We hebben daar goed weer voor nodig en dat wordt niet voorspeld. We kunnen het nu rustig aan doen naar Bastia en dan zijn we van plan daar de boot terug naar Savona te nemen. Daar pikken we dan de auto op om een stukje naar het noordoosten te rijden om de Giro op te zoeken. Maar dat voor later deze week.
Vandaag dus relatief rustig, met drie beklimmingen, niet zo lang en hoog als die van de afgelopen dagen. Wel mooie uitzichten op bergen en dorpjes en de laatste twee beklimmingen over rustige tot zeer rustige weggetjes. Onderweg ook nog door het toeristische Corte gereden.
Het weer leek in patroon weer op de afgelopen dagen, eerst zon, dan wolken, dan regen, dan weer opklaringen. Nu alleen wel warmer en er was ook onweer in de buien. We hebben het alleen voor elkaar gekregen om precies om de buien heen te rijden en zijn dus, op wat spetters na, niet nat geworden. We zitten nu op een redelijk luxe camping dicht bij Moltifao, met nog een paar Nederlandse caravans.
Morgen nog een dag met bepakking en dan zit dat er al weer op.
Positie: 42.15227, 9.1504719-05 18:44
Afstand afgelegd: 100km
Hoogtemeters: 2018m
Vandaag hetzelfde weer als gisteren: eerst een strak blauwe lucht, daarna wolken, dan regen en daarna weer opklaringen en zon. Gelukkig is de temperatuur wel hoger en is het prima te doen. We hadden ook geluk met de regen: een klein beetje op de tweede klim en op de derde wat gespetter. Hier op de camping schijnt het gehoost te hebben! De route ging vandaag door het hart van Corsica, tussen de bergen door over drie passen. Op de eerste col hadden we mooi uitzicht, op de top zelfs naar besneeuwde bergtoppen. In de afdaling zaten er allemaal varkens langs de weg. De tweede klim (Col de Verde) ging voornamelijk door het bos, weinig uitzicht, ook niet op de top. Daardoor hadden we wel beschutting van de bomen voor het regenbuitje. We waren van plan om tussen de tweede en derde col te overnachten op de camping in Ghisoni. Die was alleen compleet uitgestorven en een beetje een zooitje. Dus maar besloten om de hoogste pas van Corsica (Col de Sorba, 1305m) er ook maar bij te doen. Die ging eerst ook door het bos, maar af en toe had je een opening en konden we bijvoorbeeld de zee weer zien. In de afdaling hadden we dan weer vrij zicht op de vele besneeuwde bergtoppen (en de regenwolken). De camping (le Soleil in Tatone) is in ieder geval een stuk gezelliger als de andere en de Pizzeria is open!
Positie: 41.76904, 9.1772818-05 17:31
Afstand afgelegd: 76km
Hoogtemeters: 1688m
Vanmorgen zijn we met een strak blauwe lucht wakker geworden. Het was ook best warm, zeker het eerste stuk van de eerste lange klim. Doordat we meer het binnenland in zijn gegaan, kregen we ook meer wolken en regende het zelfs even in de laatste paar kilometers. We hebben even geschuild, dus echt doorweekt zijn we er niet van geworden. Waarschijnlijk lossen de wolken vanavond weer op en is het morgenochtend hier ook weer zonnig.
We zijn vandaag niet helemaal naar het zuiden gereden, maar hebben een stuk van de route afgesneden. We moesten anders teveel meters (in lengte als in hoogte) en zo konden we de rustige weggetjes nemen, in plaats van de enige weg naar Bonifacio.
We hebben de koers nu dus verlegt naar het noorden, via de bergen van het binnenland. Weer veel klimmen dus vandaag, maar nu langer. We zitten nu op deze camping bij Zonza ook meteen een stuk hoger: 700m. Dat zal wel fris zijn vannacht.
Positie: 41.53276, 8.9609517-05 18:04
Afstand afgelegd: 94km
Hoogtemeters: 1637m
We hadden vandaag het plan om naar Bonifacio te rijden, dat is het zuidelijkste plaatsje van Corsica. Dat was alleen wat te hoog gegrepen. Er is hier op Corsica amper een meter vlak, dus veel klimmen. Er was wel een directere weg richting het zuiden, maar die is drukker. Dus halverwege de dag maar besloten de mooiste en rustigste weg te kiezen. Vanmorgen hadden we ook al een hele rustige klim een col op, daarna een tussenstuk naar het wat drukkere Propriano, met veel zeilboten in de haven. Vandaar de mooie en rustige weg tot aan de enige (en dus drukkere) weg naar het zuiden, de T40. Die zullen we morgen ook nog een eindje moeten volgen.
We zitten nu op een camping bij een boerderij. Best een grote camping, met veel veldjes, maar er staat bijna niemand. We hebben hier dus weer het rijk bijna alleen, net als gisteren.
Het weer is prima, niet te warm, zon en wat wolken.
Positie: 41.80686, 8.7658316-05 17:22
Afstand afgelegd: 102km
Hoogtemeters: 1342m
Vandaag weer heel wat meegemaakt. Eerst vanmorgen een klim, met aan het einde tussen uitgehouwen en uitgesleten rotsen door. Één rots leek op de kop van een hond. Daarna een stuk lang de kust tot we weer een col overgingen. Omdat twee banen van het matje van Edwin al eerder met een luide knal zich tot één baan hadden samengevoegd (die dan dus totaal dikker wordt, wat niet lekker ligt), hadden we besloten bij de Decathlon in Ajaccio langs te gaan. Het is op de wegen rondom Ajaccio alleen hardstikke druk en ze kennen in Corsica geen fietspaden. Dus nadat Edwin een nieuw matje had gekocht, moesten we zelfs een stuk over een soort van snelweg om het vliegveld heen. Daarna nog een stuk naar het zuiden langs de kust gefietst, over een andere route als gepland, maar zo maken we wat goed van de opgelopen achterstand. We zitten nu op een lege camping ver van de drukte.
Het weer begon vanmorgen zonnig, maar het werd steeds bewolkter, gelukkig geen regen gehad, wel wat tegenwind.
Positie: 42.26183, 8.7115515-05 16:37
Afstand afgelegd: 84km
Hoogtemeters: 938m
Nu wel weer meters gemaakt! We zitten in Porto aan een riviertje in een kloof.
Vanmorgen was het gelukkig droog en scheen de zon. De rest van de dag ook veel zon gehad, maar ook wat bewolking. Het is niet heel warm, maar prima om te fietsen. Ik zit nu ook nog gewoon in korte broek buiten.
We hadden vandaag een mooie route, veel langs de kust over rustige wegen. Het eerste stuk ging wat op en neer over een hobbelige weg. Later werd het gelukkig wat beter met het wegdek. Er waren mooie uitzichten op de kustlijn en de besneeuwde bergen van het binnenland. Vanmiddag reden we in wat meer bergachtig gebied, nog steeds langs de kust, met een paar colletjes en veel bochten.
Positie: 42.55141, 8.7669514-05 16:30
Helaas vandaag geen meter verplaatst... Gisteravond en vannacht heeft het veel geregend en de voorspellingen voor vandaag waren ook slecht, vooral voor de richting die we op moeten. Dus maar besloten hier een dagje te blijven.
In de loop van de morgen klaarde het toch nog behoorlijk op en hebben we droog inkopen kunnen doen, warm gegeten en nog de Citadel van Calvi kunnen bezoeken. Dat gaf toch nog enigzins een voldaan gevoel over de dag. Bij het einde van het rondje over de Citadel begon het weer even te regenen en nu regent het ook weer. Voor vanavond en vannacht wordt ook regen voorspeld, maar morgen zou het dan weer droog en zonnig moeten worden! Morgen dus weer meters maken.
Positie: 42.55143, 8.7670613-05 14:52
Afstand afgelegd: 79km
Hoogtemeters: 1032m
Vroeg op de camping vandaag! Een niet hele zware etappe, maar de dag van gisteren was nog wel te voelen. En verder rijden was ook niet echt handig en het begon ook nog te spetteren. We zitten dus nu op een grote camping in Calvi, de schijnbare geboorteplaats van Columbus.
De route ging vanmorgen direct omhoog een bergachtig, onbewoond gebied door, weg van de kust. In de afdaling naar beneden had je een mooi uitzicht op hoge bergen, met zelfs sneeuw erop. Later zaten we weer aan de kust voor een kilomeDe klim ging over een slecht geasfalteerde weg, dus dat was niet fijn. Ook begon het te betrekken en later zelfs te spetteren. Gelukkig bleven we net voor de bui aan de goede kant van de berg. Nu ik dit hierter of 10 over een drukkere weg, waar een hele groep Nederlandse caravans ons tegemoet kwamen. Om in Calvi te komen hebben we een kleine omweg over rustige wegen genomen, met wat extra klimwerk erin. Nu ik dit hier zit te typen is het gelukkig weer zonnig. Er wordt voor morgen ook regen voorspeld, maar even afwachten wat het wordt.
Positie: 42.67336, 9.2982512-05 17:07
Afstand afgelegd: 117km
Hoogtemeters: 1619m
De eerste dag zit er op! We hebben de noordkaap van Corsica gerond en zitten nu op een camping in het toeristische Saint Florent.
Vanmorgen iets na 7 uur begonnen en eerst langs de oostkust naar het noorden gereden. Daar via een kleine Col overgestoken naar de westkust en die weer naar het zuiden gevolgt tot aan hier. De route had nog wat leuke zijweggetjes, een heel leuk bovenlangs, met mooie vergezichten.
Het weer was bijna de hele dag vol zon, tot aan een uur of twee. Toen reden we onder de bewolking, het lijkt nu weer wat op te klaren.
Positie: 42.96848, 9.4137712-05 10:07
Even een waypoint prikken, anders denken jullie vanavond dat we de kortste weg genomen hebben. Hier staan we bij een uitkijkpunt op het eerste klimmetje.
Positie: 42.70110, 9.4528012-05 06:57
We zijn weer aan land! Rustige nacht gehad. De zon komt hier net op, het belooft een mooie dag te worden.
 11-05 19:47
Eerste bericht van deze vakantie! We zitten in de hut op de boot naar Corsica! Reis is goed verlopen, weinig oponthoud gehad (een kwartiertje bij de Gottard tunnel). We waren dus ook mooi ruim op tijd in Savona en hebben rustig de fietsen in elkaar kunnen zetten, auto geparkeerd en pizza gegeten. Het weer is hier prima, droog, zon en lekker warm, onderweg nog wel wat onweersbuien gehad. Nu hopelijk een rustige overtocht om wat uit te rusten, morgen de eerste echte fietsdag.