2016|Fietsvakantie Pyreneeën 2015|Fietsvakantie Florence-Feldkirch 2014|Fietsvakantie Franse Alpen 2013|Fietsvakantie Andalusië/Spanje 2012|Fietsvakantie Rome-Jenbach 2011|Fietsvakantie Noorwegen 2010|Dolomieten 2009|Graubünden 2.0 2008|Livigno,Ortler 2007|Jungfrau 2006|Ortler 2005|Strass-Bolzano 2004|Graubünden 2003|St. Anton-Bernina 2002|Landeck-Bolzano
Fietsvakantie Noorwegen
Fietsvakantie Pyreneeën
Fietsvakantie Florence-Feldkirch
Fietsvakantie Franse Alpen
Fietsvakantie Andalusië/Spanje
Fietsvakantie Rome-Jenbach Route ideeën
Live verslag Route ideeën
Live verslag Etappe 1, Prags - Sennes Hütte Etappe 2, Sennes Hütte - Rifugio Cittá di Fiume Etappe 3, Rif. Cittá di Fiume - Passo San Pellegrino Etappe 4, Passo San Pellegrino - Schlernhaus Etappe 5, Schlernhaus - Schlüter Hütte Etappe 6, Schlüter Hütte - Prags Route ideeën
Live verslag Etappe 1, Klosters - Lenzerheide Etappe 2, Lenzerheide - Turrahus Etappe 3, Turrahus - Lumbrein Etappe 4, Lumbrein - Brambrüesch Etappe 5, Brambrüesch - Arosa Etappe 6, Arosa - Klosters Route ideeën
Live verslag Etappe 1, Livigno - Sondalo Etappe 2, Sondalo – Rifugio Pizzini Etappe 3, Rifugio Pizzini – Dreisprachenspitze Etappe 4, Dreisprachenspitze - Zufallhütte Etappe 5, Zufallhütte - S-Charl Etappe 6, S-Charl - Livigno Route ideeën
Etappe 1, Innertkirchen - Alpiglen Etappe 2, Alpiglen – Schwarenbach Etappe 3, Schwarenbach – Kippel Etappe 4, Kippel - Rosswald Etappe 5, Rosswald - Fiescheralp Etappe 6, Fiescheralp - Innertkirchen Route ideeën
Overzicht Route deel Wien-Nizza Brienz-Brig
Etappe 0+6, St. Pankraz Etappe 1, St. Pankraz - Haselgruber Hütte Etappe 2, Haselgruber Hütte – Passo Tonale Etappe 3, Passo Tonale – Rifugio Pizzini Etappe 4, Rifugio Pizzini - Val Fraele Etappe 5, Val Fraele - Schaubach Hütte Etappe 6, Schaubach Hütte - St. Pankraz
Etappe 0+6, Jenbach of omgeving Etappe 1, Strass im Zillertal – Madseit Etappe 2, Hintertux – Enzianhütte Etappe 3, Enzianhütte – Kronplatz Etappe 4, Kronplatz - Schlüterhütte Etappe 5, Schlüterhütte - Nigerpass Etappe 6, Nigerpass - Montan
Etappe 0+6, Klosters Etappe 1, Klosters – Hörnlihütte Etappe 2, Hörnlihütte – Bivio Etappe 3, Bivio - Berninapass Etappe 4, Berninapass - Schlinig Etappe 5, Schlinig - Buffalora Etappe 6A, Buffalora – Bernina Etappe 6B, Buffalora – S-chanf
Hutten en dergelijke Onze fietsen
Edwin's fiets Ingmar's fiets Iwan's fiets

2007 | Route Brienz-Brig

Op het oog is het een aardig dagindeling. In plaats van Meiringen wou ik in Brienz beginnen, we hebben dan eerst een stukje vlak en het lijkt mij wel mooi te liggen aan een meer. Na al het asfalt van de Grosse Scheidegg nemen we op de pashoogte een schotterweg naar Berghaus First. Dag twee Kleine Scheidegg onder aan de voet van de Jungfrau, Mönch en Eiger (wel wat touristich). Daarna inderdaad een beetje een saai stuk naar Kandersteg via de Thunersee. Maar ik denk dat er nog wel stukken offroad kunnen. We moeten in Kandersteg overnachten omdat de Gemmipas vrij druk is met wandelaars, dus 's ochtends zijn we de meeste wel voor. In Leukerbad moeten we nog een stukje klimmen naar de Rinderhütte. Daarne volgen twee dagen van de Wenen-Nice route, maar dan andersom. De laatste dag wordt je dan beloond met een uitzicht over de Aletsch gletsjer.
De overnachting zijn vaak in berghutten (First - Rinderhütte) of alpen (Rosswald - Fiescheralp), de meeste staan wel aan het eindpunt van een kabelbaan.
Er zijn nog opties om dag 4 naar Zermatt te gaan, dan wordt Dag 5 Zermatt - Fiescheralp. Of misschien al op dag 3 naar Zermatt dan blijft de rest hetzelfde.

Dag verdeling (afstanden en hoogtemeters zijn schattingen):
Dag Etappe Afstand Hoogtemeters Overnachting
1 Brienz(aan een meer) - Meiringen - Grosse Scheidegg - Berghaus First km + m Berghaus First
2 First - Grindelwald - Kleine Scheidegg - Thunersee - Kandersteg km + m
3 Kandersteg - Gemmipas - Leukerbad - Rinderhütte km + m Rinderhütte
4 Rinderhütte - Bistnenpas - Rosswald km + m
5 Rosswald - Saflischpas - Fiescheralp km + m
6 Fiescheralp - Aletsch gletsjer - Brig -> trein -> Brienz
  Totaal km + m
Als je op onderstaand kaartje klikt opent een gedetaileerdere kaart (523 kb) met de route.

Reacties
Laat hieronder je opmerkingen en reacties achter.
Opmerking van: Werner (via mail) 01-04-2007 15:21
Wat ik wel aardig vind aan  vierwaldstadtersee - zermatt (gletsjer transalp) is dat je langs beroemde bergen komt (Jungfrau, Eiger, Matterhorn en Monta Rosa). Er is ook nog wel wat aan te sleutelen hier en daar, ipv een tour bij Zermatt kun je ook naar Brig rijden over een van de passen van Wien-Nice. Misschien kunnen we ook nog naar de Arletsch gletsjer.

En drie uur treinen valt natuurlijk wel mee, in Italie moet je minstens drie uur wachten op een trein :(
Opmerking van: Edwin (via mail) 01-04-2007 15:22
Ik heb zelf ook wat zitten kijken naar de route vanuit Berner Oberland naar Zermatt, maar daar moet ik nog wat inspiratie voor krijgen. Misschien heeft een van jullie dat al gehad.

Ik had gedacht om dan in Meiringen (komt een trein) te beginnen en dan de route op te pikken via Grindelwald (Langs Eiger en Jungfrau) zoals in de meeste links die op de site staan. Nadeel is dan dat je volgens mij helemaal terug moet naar de Thuner See om naar de Gemmi of naar de Rawil pass te komen. Dat is niet zo'n leuke etappe denk ik. Ook weet ik (nog) niet hoe we in de resterende 3 dagen (eerste dag Meiringen-voorbij Grindelwald; tweede dag naar voet van  pas,via thuner see; derde dag pas naar Wallis) op een leuke manier in Zermatt moeten komen.
Opmerking van: Edwin (via mail) 01-04-2007 15:23
Dat ziet er op het eerster gezicht ook goed uit. Brienz-Brig dat klinkt ook goed.
Als we dit gaan doen en eigenlijk niets meer van Wien-Nizza volgen weet ik ook niet of het zo nuttig is om de CD aan te schaffen. Mischien kunnen we beter kijken of niet een andere Cd/boek aanschaffen. We zullen trouwen zoweizo moeten investeren in kaartmateriaal.

Een omweg naar Zermatt lijkt me wat lastig om dat de afstand en het hoogte verschil toch best groot zijn.
Opmerking van: Edwin (via mail) 01-04-2007 15:24
Wat wel opvalt is het volgende:
Dag1: goed te doen
Dag 2: Erg lang (had twee stukjes kaart van ViaMichelin nodig) en met redelijk veel asfalt. Maar daarom waarschijnlijk wel te doen.
Dag 3: Lijkt goed te doen. We zijn alleen niet erg vroeg boven denk ik. het is een redelijk stuk klimmen nog.
Dag 4: Super lang en zwaar. Alleen het kale hoogte verschil tussen het Rohne dal en de Bistinenpas is al 2000hm. Dan zit daar ook nog de Gebidumpas als tussenpasje tussen en ook de afstand is behoorlijk lang. Hemelsbrede afstand is al 35 km. Dit wordt zeker meer dan verdubbeld in werkelijkheid.
Dag 5: lijkt goed te doen.
Dag 6: Easy cruisen naar Brig

Met de trein terug duur tussen de 2:08 uur en 2:55 uur met twee maal overstappen (In Spiez en Interlaken)

Conclusie wat mij betreft: route met potentieel, maar zeker aan dag 4 moet nog wat gebeuren.
Opmerking van: Werner (via mail) 01-04-2007 15:24
Dag 2 volgens mij moet het wel lukken Kleine Scheidegg is technisch niet zo moeilijk en daarna afdaling naar Thunersee en nog 600 hm naar Kandersteg. Een van de georganiseerde Vierwaldstadtersee - Zermatt versies start op de Kleine-Scheidegg, beklimt een van de bergen bij de Thunersee en rijdt dan naar Kandersteg.

Dag 4 kunnen we eventueel de Bistinenpas schrappen en meteen via Brig naar Rosswald. De afdaling na de Bistinepas schijnt wel weer mooi te zijn. Naar Rosswald kunnen we met een liftje. Ik had iemand gevonden die na Gebidum niet naar beneden ging maar zo'n 200 m omhoog om met een lus naar de Bistinepas te rijden. Dag 3 kan eventueel ook naar een ander bestemming (en met de lift vanuit Kandersteg), waardoor dag 4 korter wordt.

We moeten ook nog kijken of we ipv met de trein via de Grimselpas terug kunnen rijden naar Meiringen/Brienz. Naar pashoogte zou er ook een onverharde variant moeten zijn.
Opmerking van: edwin 01-04-2007 22:04
Zoals Werner al schreef, kunnen we ook over de Grimselpass terug naar Brienz (of Meiringen), dan maken we een rondje rond de Jungfrau.  Over de Grimsel kun je ook onverhard, dit staat beschreven in de volgende twee links: liebling.ch en veloplus.ch.
Opmerking van: edwin 05-04-2007 22:32
Nog een link naar de route over de Grimselpass, nu met kaartje.